کارگزاری ایساتیس پویا بلاگ https://ipb.ir/ ارسال های مربوط به کارگزاری ایساتیس پویا en-gb customerclub@ipb.ir Copyright 2024 اعتبار معاملاتی در بورس چیست ؟ https://ipb.ir/blog/2024/01/credit اعتبار معاملاتی در بورس چیست؟
اعتبار معاملاتی نوعی وام است که با منابع بانکی از طریق شرکت کارگزاری ایساتیس پویا در اختیار معامله‌گر قرار داده می‌شود تا به وسیله‌ی آن به انجام معاملات سهام در بورس بپردازد.

شرایط دریافت اعتبار معاملاتی چیست؟
در کارگزاری ایساتیس پویا ملاک برای خرید بصورت اعتباری ارزش پرتفوی و گردش حساب مشتری می باشد.  در حال حاضر ارزشگذاری پرتفوی مشتری بر اساس دستورالعمل خرید اعتباری به شرح زیر است:
 
جدول ضرایب ارزش تضمین
عنوان بازار سهم حق تقدم
بورس اوراق بهادار تهران اول و دوم 60% 48%
فرابورس ایران اول و دوم 60% 48%
  پایه زرد - %30 18% 14%
  پایه نارنجی - %20 12% 10%
  پایه قرمز 0% 0%
اوراق مشارکت،صکوک و انواع اوراق بدهی تمامی بازارها 80% -
صندوق های سرمایه گذاری بادرآمد ثابت تمامی بازارها 80% -
سایر صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله تمامی بازارها 60% -
صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله دراوراق بهادار مبتنی بر کالا تمامی بازارها 48% -
صندوق های سرمایه گذاری در املاک و مستغلات تمامی بازارها 36% -


نکته:
تکمیل قرارداد اعتباری بین مشتری و کارگزاری ایساتیس پویا قبل از اعطای اعتبار به مشتری الزامی می باشد.

مبلغ اعتبار معاملاتی در بورس چقدر است؟
حداکثر مبلغ اعتبار معاملاتی برای اشخاص حقیقی مطابق دستورالعمل سازمان بورس به مانده حساب تضمین مشتری است که کارگزاری به میزان منابع تامین شده، اعتبار معاملاتی برای هر مشتری را تعیین و تخصیص خواهد داد.

آیا امکان دریافت وجه به هنگام استفاده از اعتبار معاملاتی وجود دارد؟
  مبلغ حاصل از فروش ابتدا از بدهی تجاری مشتری کسر می‌گردد و سپس در صورتی که پس از فروش اوراق بهادار مزبور، نسبت بدهی تجاری مشتری به حساب تضمین وی از سقف ۳۰درصد تجاوز ننماید، مبلغ مزبور قابل پرداخت به مشتری می‌باشد. در خصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری ثبت شده نزد سازمان در صورتی که پس از فروش اوراق بهادار مزبور نسبت بدهی تجاری مشتری به حساب تضمین وی از سقف ۱۰۰ درصد تجاوز ننماید، مبلغ مزبور قابل پرداخت به مشتریان می‌باشد. لازم به ذکر می باشد که مشتری تا روز پرداخت وجه نباید از محل فروش سهام مجدد اقدام به خرید نماید.
 
ریسک های ناشی از اخذ اعتبار معاملاتی چیست؟
ریسک اعتباری را می توان همان ریسک عدم تسویه به دلیل عدم توانایی وام گیرنده در زمان مقرر دانست. به همین دلیل   توصیه می شود تنها افرادی که توانایی بالایی در زمینه معامله گری و سرمایه گذاری دارند و با ریسک های بازار آشنا هستند، اقدام به دریافت اعتبار معاملاتی نمایند. برخی از این ریسک ها عبارت اند از:
1-رسیک افزایش میزان زیان
 اعتبار معاملاتی هم می تواند باعث رشد سود سهامداران و هم افزایش ضرر آن ها شود؛ چراکه مقدار عددی یک زیان 10 درصدی برای سرمایه 100 میلیون تومانی بیشتر از سرمایه 50 میلیون تومانی است.
2-ریسک کمبود نقدینگی در تاریخ سررسید اعتبار
در مواقعی که شخص به هر دلیل در زمان مقرر قادر به تسویه اعتبار نباشد، کارگزار اختیار دارد بر اساس مفاد قرارداد خرید اعتباری سهام در اختیار او را به قیمت تابلو معاملاتی بازار بفروشد.
3- ریسک عدم پوشش هزینه
هنگامیکه از اعتبار معاملاتی استفاده می کنید، ممکن است نتوانید به بازدهی مورد انتظارتان دست یابید و در زمان تسویه، احتمالا مجبور شوید علاوه بر فروش سهام ، مبلغی را نیز  پرداخت نمایید.
4-عدم امکان تغییر کارگزار ناظر
پس از دریافت اعتبار، دارایی پرتفوی شما فریز می‌شود. فریز شدن بدین معناست که امکان تغییر کارگزار ناظر برای شما وجود نخواهد داشت.
5-محدودیت در درخواست وجه
به هنگام استفاده از اعتبار معاملاتی، محدودیت‌هایی در ثبت و انجام درخواست وجه به وجود می‌آید.
 
جهت تسلط کامل بر جزئیات خرید اعتباری، دستورالعمل خرید اعتباری اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران مصوب 1391/10/09 هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار  و مصوبه های بعدی آن را که در پایان این مقاله جهت دانلود قرارداده شده مطالعه نمایید.
 ]]>
Sat, 13 Jan 2024 05:13:00 +0000 https://ipb.ir/blog/2024/01/credit
معاملات آتی سهام https://ipb.ir/blog/2023/11/aticontract آتی سهام 
قرارداد آتی سهام، قراردادی است که به موجب آن، فروشنده قرارداد تعهد می‌کند تعداد معینی از یک سهام پایه را در تاریخ مشخصی در آینده (سررسید)، با قیمت معین به خریدار تحویل دهد. از طرف دیگر خریدار قرارداد آتی سهام متعهد می‌شود سهام مورد نظر را در تاریخ تعیین شده، با قیمت معین از فروشنده اوراق، خریداری نماید قرارداد آتی سبد سهام بر روی سبدی از سهام (سبد پایه) پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران منعقد می‌شود، به‌طوری‌که سهام داخل سبد با سهام یکی از شاخص‌های بورسی، یکسان و همگن باشد. این سبد طوری طراحی شده است که دقیقاً نماینده همان شاخص باشد و همان نوسانات و بازدهی شاخص را تضمین کند.

تفاوت قرارداد آتی سهام با اختیار معامله سهام:

  1. در قراردادهای اختیار فقط فروشنده، برای اجرای قرارداد متعهد می‌شود اما در قرارداد آتی دو طرف تعهد دارند.
  2. در قرارداد آتی 2 موقعیت معاملاتی ( خرید و فروش قرارداد) اما در قرارداد اختیار 4 موقعیت ممکن (خرید اختیار خرید، فروش اختیار خرید، خرید اختیار فروش، فروش اختیار فروش) وجود دارد.
  3. قراردادهای آتی دارای محدوده دامنه نوسان هستند در حالی که قراردادهای اختیار دارای هیچ محدوده نوسانی نیستند.

تاثیر این قراردادها در خرید و فروش نقدی بازار سهام :

یکی از دلایل استفاده از قراردادهای مشتقه از گذشته تا به امروز، کنترل و مدیریت ریسک بوده اما در حال حاضر با توجه به گسترش این ابزارها مشتری های حقوقی و حقیقی می توانند کنترل بیشتری بر معاملات خود داشته باشند که این امر در بلندمدت منجر به گسترش بازار سهام می شود.

شرایط فعال سازی معاملات آتی سهام در کارگزاری ایساتیس پویا

  1. تکمیل قرارداد آتی (بصورت حضوری یا غیرحضوری)
  2. پرتفوی سپرده گذاری حداقل به مبلغ 50 میلیون تومان نزد کارگزاری

شما مشتریان گرامی میتوانید جهت آشنایی کامل با جزییات معاملات آتی سهام کتابچه آموزشی ذیل را دانلود و مطالعه نمایید.
 ]]>
Tue, 28 Nov 2023 07:38:00 +0000 https://ipb.ir/blog/2023/11/aticontract
مدارک مورد نیاز انحصار وراثت سهام عدالت https://ipb.ir/blog/2023/11/news12 مدارک مورد نیاز جهت ثبت درخواست:
اطلاعات هویتی متوفی
اطلاعات هویتی وراث
فایل گواهی انحصار وراثت و یا اطلاعات دادنامه
فایل وصیت‌نامه در صورت موجود بودن

 

شرایط متوفی:

متوفی دارای سهام عدالت غیرمستقیم باشد
دارایی سهام عدالت متوفی آزاد باشد (توقیف، توثیق، فریز و سبد نباشد)
پرونده دیگری برای متوفی در جریان نباشد
 

شرایط اقدام‌کننده:

اقدام‌کننده باید احدی از وراث باشد
اقدام‌کننده باید سجامی باشد
]]>
Sat, 11 Nov 2023 06:38:00 +0000 https://ipb.ir/blog/2023/11/news12
پذیره نویسی شگستر https://ipb.ir/blog/2023/09/IPO20230930 معرفی شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس

شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس «شگستر» اولین پالایشگاه تولید سوخت سبز در ایران است که مقدمات راه‌اندازی آن از یک دهه قبل در کرمانشاه عملیاتی شده و قرار است این سایت تا پایان سال جاری به بهره‌برداری تجاری برسد.
همچنین ۱۵ درصد از مراحل راه‌اندازی پالایشگاه دوم شگستر در منطقه باشت استان کهگیلویه و بویراحمد عملیاتی شده است و انتظار می‌رود تا پایان سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسد.


سوخت سبز و بیواتانول چیست؟

شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس با نماد شگستر اولین تولید‌کننده سوخت سبز در ایران است و تولیدکننده بیواتانول در کشور است. 

بیواتانول سوختی است که با استفاده از محصولات کشاورزی مثل ذرت، گندم و نیشکر طی یک فرایند تخمیری تولید شده و یک منبع انرژی تجدید‌پذیر است. هدف از تولید این محصول جایگزینی با ماده «متیل ترشیو بوتیل اتر» (MTBE) است که اثرات مخربی روی محیط زیست، خصوصا خاک و آب‌های زیرزمینی دارد.

در حقیقت، پالایشگاه‌ها و شرکت‌های پخش فرآورده‌های نفتی می‌توانند با جایگزین کردن بیواتانول به‌جای MTBE علاوه بر تولید بنزین با کیفیت‌ و پاک‌تر، بهای تمام شده بنزین را نیز کاهش دهند.

در دو دهه گذشته میزان تولید بیواتانول سوختی در دنیا با ۳۵۰ درصد افزایش از ۲۴ میلیارد لیتر به ۱۰۶ میلیارد لیتر در سال افزایش پیدا کرده است.

ارزش بازار بیواتانول در جهان حدود ۳۸ میلیارد دلار بوده و میزان حجم تقاضا برای آن تقریبا ۱۰۶ میلیارد لیتر است. کشور آمریکا بزرگ‌ترین تولید کننده بیواتانول در جهان است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تا سال ۲۰۳۰ ارزش بازار بیواتانول به ۱۱۱ میلیارد دلار افزایش پیدا کند و حجم تقاضا نیز برای این محصول تا ۲۰۰ میلیارد لیتر برسد.

مواد اولیه تولید بیواتانول ذرت است که این محصول توسط وزارت جهاد کشاورزی تأمین می‌شود.

شایان ذکر است که شگستر با پذیره‌نویسی در بورس و جذب منابع مالی مورد نیاز از طریق بازار سرمایه، به اولین شرکت بورسی تبدیل خواهد شد که دو محصول جدید و پر‌تقاضا را تولید خواهد کرد. شگستر علاوه بر بیواتانول، کنجاله تخمیری نیز تولید می‌کند که به عنوان خوراک دام می‌تواند نقش مهمی در کاهش واردات این مادی مهم داشته باشد.

افتتاح بازار حرفه ای با پذیره نویسی شگستر

در این میان شرکت بورس تهران با راه‌اندازی بازاری جدید با نام بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای مقدمات ورود شرکت‌های جدید از صنایع متنوع و جذاب را فراهم کرده است. سهام گسترش سوخت سبز زاگرس به‌عنوان نخستین شرکت در این بازار عرضه می‌شود تا بورس تهران پس از ۱۴ سال از بازاری جدید و متفاوت رونمایی کند.

آنچه باید درباره پذیره نویسی شگستر بدانید

عرضه سهام شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس با نماد شگسترح از هشتم مهرماه سال ۱۴۰۲ انجام خواهد شد. قیمت هر سهم در زمان پذیره‌نویسی ۱,۵۱۴ ریال تعیین شده و برای شرکت در آن سقف و کفی از لحاظ نقدینگی مشخص نشده و همه افراد می‌توانند با هر میزان سرمایه، از طریق سامانه آنلاین کارگزاری ایساتیس پویا اقدام به خرید نماد این شرکت کنند. 

]]>
Sat, 30 Sep 2023 15:28:00 +0000 https://ipb.ir/blog/2023/09/IPO20230930
عرضه اولیه https://ipb.ir/blog/2023/02/IPO عرضه اولیه سهام شرکت گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان (30 بهمن ۱۴۰۱)

مطابق با اطلاعیه شرکت فرابورس ایران، روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۳۰ مجموعا ۴۰۰ میلیون سهم معادل ۴ درصد (۲.۵ درصد به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ۱.۵ درصد به عموم افراد) از سهام شرکت گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان با نماد «انتخاب۱» و به شیوه دو مرحله‌ای عرضه می‌شود.

نماد انتخاب1
تاریخ عرضه اولیه یکشنبه 30 بهمن 1401
روش عرضه ترکیبی(دومرحله ای)
قیمت ارزش گذاری 23,723 ریال
قیمت عرضه به عموم افراد قیمت کشف شده در مرحله اول
حداکثر سهمیه هرفرد 300 سهم
زمان ثبت سفارش طبق پیام ناظر بازار در روز عرضه

در این عرضه اولیه، در مرحله اول ۲۵۰ میلیون سهام به سرمایه‌گذاران واجد شرایط (صندوق‌های سرمایه‌گذاری) عرضه شده و کشف قیمت انجام می‌شود. در مرحله دوم، ۱۵۰ میلیون سهام به عموم افراد (هر کد حداکثر ۳۰۰ سهم) و به قیمت ثابت کشف شده در مرحله اول، عرضه می‌گردد.]]>
Wed, 15 Feb 2023 07:30:00 +0000 https://ipb.ir/blog/2023/02/IPO اخبار
پذیره نویسی صندوق سرمایه گذاری ترمه ایساتیس پویا https://ipb.ir/blog/2022/11/blogsandoghterme Sun, 13 Nov 2022 07:24:00 +0000 https://ipb.ir/blog/2022/11/blogsandoghterme اخبار گزارش هفتگی بازار سرمایه https://ipb.ir/blog/2022/05/weeklyreport گزارش هفتگی بازار سرمایه را بصورت هفتگی از این لینک زیر دریافت نمایید
برای دانلود گزارش اینجا را کلیک نمایید]]>
Sat, 14 May 2022 07:16:00 +0000 https://ipb.ir/blog/2022/05/weeklyreport آموزش
اختیار معامله چیست؟ https://ipb.ir/blog/2021/06/learn3 قرارداد اختیار معامله چیست؟
 
تعریف
اختیار معامله قراردادي دوطرفه بین خریدار و فروشنده است که براساس آن خریدار قرارداد حق (نه الزام و تعهد) دارد که مقدار معینی از دارایی مندرج در قرارداد را با قیمت معین و در زمانی مشخص بخرد یا بفروشد.
چنانکه از تعریف قرارداد اختیار معامله پیداست، دارنده قرارداد (خریدار) در اعمال حق خود مختار است و به عبارت دیگر هیچ تعهد و الزامی ندارد و در صورت صرف نظر وي از اجراي قرارداد، مبلغی را که در ازاي این حق، پرداخته است از دست میدهد. از طرف دیگر فروشنده در صورت خواست خریدار، مجبور به اجراي قرارداد است .برای جلوگيری از امتناع فروشنده اوراق از انجام قرارداد،  فروشنده ضمن قرارداد متعهد مي شود مبلغي را به عنوان وجه تضمين نزد كارگزار بورس يا اتاق پاياپای قرار دهد و متناسب با تغييرات قيمت اوراق اختيار معامله، آن را تعديل كند. 
 قراردادهاي اختیار معامله از نظر سررسید به دو نوع آمریکایی و اروپایی تقسیم میشوند. اختیار معاملۀ آمریکایی قراردادي است که از هنگام عقد قرارداد تا سررسید آن، قابل اجراست. یعنی در طول دوره قرارداد هر وقت که خریدار بخواهد میتواند آن را به اجرا بگذارد. حال آنکه اختیار معاملۀ اروپـایی فقـط در سررسید یا دوره کوتاهی که به مثابه دوره سررسید در نظر گرفته میشود قابل اجراست و خریدار فقط در دوره سررسید میتواند آن را به اجرا بگذارد.
فروشنده قرارداد اختیار معامله (از نوع خرید یا فروش) : متعهد به خرید یا فروش قرار داد اختیار معامله
خریدارقرارداد اختیار معامله ( از نوع خرید یا فروش) : پرداخت وجه توسط خریدار به فروشنده قرارداد اختیار معامله
 
 
مشخصات قرارداد 
دارایی پایه واحد پولی قیمت
نماد معاملاتی سقف موقعیت های باز و هم جهت
اندازه قرارداد خسارت ها
فاصله قیمت اعمال سقف وثایق قابل دریافت از مشتری
سررسید نحوه تعیین قیمت مبنای دارایی پایه
سبک اعمال وجه تضمین اولیه، تضمین لازم و حداقل وجه تضمین
زمان بندی فرآیند اعمال نحوه اعمال
روش تخصیص ساعات و روزهای معاملاتی
محدودیت های معاملاتی نوع تسویه در سررسید
ماه قراداد نحوه درج قرارداد معامله
دوره معاملاتی کارمزدها
امکان اعمال با تسویه نقدی به کسری از اندازه قرارداد  
 
 مزایا 
  • اهرم مالی :  می توان با سرمایه اندک سود به نسبت بیشتری کسب کرد. 
  • کاهش ریسک : با خرید قرارداد اختیار معامله یک دارایی پایه به جای دارایی ، ریسک کاهش می یابد و زیان شخص خریداربرابر با میزان مبلغی است که برای خرید اختیار معامله پرداخت می کند . در واقع از قراردادهای اختیار معامله به عنوان ابزاری برای پوشش ریسک استفاده می شود که به سرمایه گذار اجازه می دهد تا ریسک خود را در مقابل نوسانات نامطلوب قیمت پوشش دهد .
  • کسب درآمد : با فروش اختیار معامله سودی متفاوت از دیگران می توان کسب کرد یعنی سود خود را محدود به روند قیمت ها و سود هر سهم نمی کنیم. این سود همان مبلغ فروش اختیار در تاریخ معامله می باشد.
  • کسب سود از نوسانات قیمت بدون نیاز به داشتن دارایی پایه
  • به دست آوردن فرصت جهت تصمیم گیری مناسب
 
ریسک ها
 نقدشوندگی بازار : بهترین راه خروج از موقعیت فعلی ، مقصود این است که نماد مربوطه از حجم عرضه و تقاضای بالای برخوردار باشد تا راحت تر بتوانیم موقعیت های خود را تعدیل کنیم.
زیان موقعیت فروش اختیار خرید و یا فروش ممکن است بیشتر از سرمایه اولیه آن باشد .

 
در اختیار معامله چهار موقعیت وجود دارد :
 ۱- خرید اختیار خرید 
دارنده این موقعیت حق دارد مقدار مشخصی از دارایی مبنا را به قیمت مشخص در تاریخ سررسید که در مشخصات قرارداد می باشد ، خرید نماید.دارنده این موقعیت از افزایش قیمت ها تا تاریخ سررسید سود خواهد برد.یعنی زمانی که خریدار پیش بینی می کند قیمت دارایی پایه نسبت به قیمت اعمال در تاریخ سررسید بیشتر باشد.
 
۲- فروش اختیار خرید
فروشنده این اختیار متعهد است به فروش تعداد معینی از دارایی پایه در تاریخ سررسید و به قیمت مشخص به خریدار . دارندگان این موقعیت از کاهش قیمت ها سود خواهند برد . آن ها پیش بینی می کنند که قیمت سهام تا سررسید روند نزولی داشته و یا به قیمت اعمال برسد .یعنی قیمت دارایی در زمان سررسید  به گونه ای باشد که احتمال رود خریدار اختیار خرید از اعمال اختیار خود صرف نظر کند. در این صورت سود آن به میزان فروش قرارداد اختیار معامله در تاریخ معامله اختیار می باشد.
 
۳-خرید اختیار فروش
خریدار این قرارداد حق دارد که تعداد مشخصی از دارایی را به قیمت مشخص در تاریخ سررسید به فروشنده اختیار ، بفروشد. در این حالت خریدار در صورتی سود خواهد برد که پیش بینی نماید ، قیمت دارایی پایه درتاریخ سررسید کمتر از قیمت اعمال باشد.
 
۴-فروش اختیار فروش
دارنده آن تعهد میکند که تعداد مشخصی از دارایی را در تاریخ سررسید و به مبلغ معین از خریدار این اختیار ، بخرد .سود دارنده این موقعیت زمانی است که پیش بینی نماید قیمت ها در تاریخ سررسید به حدی بالا رود و یا با قیمت اعمال مساوی شود که خریدار این موقعیت از اعمال اختیار خود صرف نظر نماید. در این صورت سود آن به میزان فروش قرارداد اختیار معامله در تاریخ معامله اختیار می باشد.


مدارک مورد نیاز و نحوه انجام معامله

جهت انجام معامله اختیار (خرید یا فروش) ابتدا نیاز هست که از طریق سامانه های آنلاین کارگزاری اقدام به تایید توافق نامه، قرارداد و نیز بیانیه ریسک انجام معاملات اختیار نمایید. سپس با احراز هردوشرط زیر معاملات اختیار برای شما فعال میگردد : 
  • ارزش پرتفوی حداقل مبلغ  500میلیون تومان 
  • چک یا سفته 500 میلیون تومانی جهت تضمین
راهنمای انجام معامله اختیار در صفحه ورود (لاگین) آنلاین کارگزاری نیز جهت استفاده کاربران در دسترس میباشد.

 در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی میتوانید با شماره  35220458-035 داخلی 127 تماس حاصل نمایید.

 

راهنمای انجام معاملات اختیار                                              قرارداد معاملات اختیار

]]>
Tue, 01 Jun 2021 04:52:00 +0000 https://ipb.ir/blog/2021/06/learn3
آشنایی عرضه اولیه https://ipb.ir/blog/2019/09/آشنایی-عرضه-اولیه

سهام عرضه اولیه چیست؟

هنگامی که سهام شرکتی برای اولین بار در بورس عرضه می شود، به روز اول عرضه سهام اصطلاحا عرضه اولیه گفته می شود. در این هنگام درصد مشخصی از کل سهام شرکت برای نخستین بار از طریق بورس اوراق بهادار توسط سرمایه گذاران خریداری می شود. عرضه اولیه یک شرکت در بورس به این معنی نیست که آن شرکت، شرکت تازه ایست. بلکه به این معنی است که به تازگی اجازه خرید و فروش سهام آن در بورس صادر شده است.

چرا قیمت سهام شرکت ها بعد از عرضه اولیه رشد می کند؟

تجربه نشان داده که بیش از ۹5% از عرضه اولیه هایی که در بورس انجام شده، سودآور بوده اند. به همین دلیل برای فعالین بازار همیشه جذابیت داشته است.

یکی از دلایل رشد قیمت سهم بعد از عرضه اولیه، محدودیت در تعداد سهام قابل خریداری توسط سرمایه گذاران و هم چنین محدودیت در تعداد سهام عرضه شده است. علاوه بر این، سهام شرکت ها معمولا در چنین مواقعی کمی ارزان تر از ارزش ذاتی که توسط تحلیل گران برآورد شده است، عرضه می شود تا برای سرمایه گذاران جذابیت داشته باشد. وقتی سهام شرکتی ارزان تر از ارزش واقعی خود به فروش برسد، طبیعتا تقاضا برای آن سهم نیز افزایش خواهد یافت.

چگونه از زمان عرضه اولیه باخبر شویم؟

زمان و شرایط خرید عرضه های اولیه معمولا چند روز قبل از عرضه طی اطلاعیه ای از سوی شرکت بورس یا فرابورس اعلام می گردد.مانند اطلاعیه زیر ، که در این اطلاعیه "نماد سهم شرکت عرضه شده در بورس"، "تعداد سهمیه هر فرد برای خرید عرضه" ، "کف و سقف قیمت سهام در حال عرضه" و اطلاعات دیگر درج شده است.

شما می توانید با عضویت در کانال تلگرامی کارگزاری ایساتیس پویا (isatispooyabrokerage@) از زمان عرضه های اولیه و ده ها اطلاعات سودمند دیگر بهره مند شوید.

 

ساده ترین روش خرید عرضه اولیه چیست؟

شما می توانید با دریافت کد بورسی از طریق ثبت نام درسامانه سجام و ثبت نام غیر حضوری در کارگزاری ایساتیس پویا و احراز هویت از طریق حضور در شعب کارگزاری یا دفاتر پیشخوان منتخب و دریافت نام کاربری و رمز عبور نرم افزار معاملات اینترنتی ، به آسانی و بدون داشتن اطلاعات بورسی زیاد، از روش زیر درخواست خرید سهام عرضه اولیه را چند روز قبل از روز عرضه ثبت نمایید.

 

راهنمای ثبت خرید عرضه اولیه قبل از روز عرضه :

 
گام اول : ورود به سایت شرکت کارگزاری ایساتیس IPB.IR
 




گام دوم : ورود به سامانه معاملات آفلاین  و وارد کردن نام کاربری و رمز عبور که از طریق کارگزاری دریافت کرده اید.






 
گام سوم : برای استفاده از این سامانه می بایست به میزان: (سقف تعداد) * (سقف مبلغ) +(کارمزد) در حساب کارگزاریتان موجود داشته باشید.

اگر موجودی نداشتید از طریق قسمت واریز آنی مبلغ فوق را واریز نمایید.

 

گام چهارم : ورود به قسمت ثبت سفارش آفلاین
  1. انتخاب قسمت خرید
  2. درج کردن نام نماد
  3. درج کردن حداکثر سهام قابل خریداری توسط هر شخص البته کمتر از تعداد سهمیه هر کد هم میتوان خرید کرد.
  4. درج حداکثر قیمت ثبت سفارش هر سهم عرضه اولیه
  5. گذاشتن تاریخ روی تاریخ عرضه اولیه
  6. کلیک روی قسمت ذخیره بالا سمت راست



 


​]]>
Sun, 08 Sep 2019 05:31:00 +0000 https://ipb.ir/blog/2019/09/آشنایی-عرضه-اولیه اخبار