جزئیات خبر

پذیره نویسی شگستر

پذیره نویسی شگستر

معرفی شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس

شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس «شگستر» اولین پالایشگاه تولید سوخت سبز در ایران است که مقدمات راه‌اندازی آن از یک دهه قبل در کرمانشاه عملیاتی شده و قرار است این سایت تا پایان سال جاری به بهره‌برداری تجاری برسد.
همچنین ۱۵ درصد از مراحل راه‌اندازی پالایشگاه دوم شگستر در منطقه باشت استان کهگیلویه و بویراحمد عملیاتی شده است و انتظار می‌رود تا پایان سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسد.


سوخت سبز و بیواتانول چیست؟

شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس با نماد شگستر اولین تولید‌کننده سوخت سبز در ایران است و تولیدکننده بیواتانول در کشور است. 

بیواتانول سوختی است که با استفاده از محصولات کشاورزی مثل ذرت، گندم و نیشکر طی یک فرایند تخمیری تولید شده و یک منبع انرژی تجدید‌پذیر است. هدف از تولید این محصول جایگزینی با ماده «متیل ترشیو بوتیل اتر» (MTBE) است که اثرات مخربی روی محیط زیست، خصوصا خاک و آب‌های زیرزمینی دارد.

در حقیقت، پالایشگاه‌ها و شرکت‌های پخش فرآورده‌های نفتی می‌توانند با جایگزین کردن بیواتانول به‌جای MTBE علاوه بر تولید بنزین با کیفیت‌ و پاک‌تر، بهای تمام شده بنزین را نیز کاهش دهند.

در دو دهه گذشته میزان تولید بیواتانول سوختی در دنیا با ۳۵۰ درصد افزایش از ۲۴ میلیارد لیتر به ۱۰۶ میلیارد لیتر در سال افزایش پیدا کرده است.

ارزش بازار بیواتانول در جهان حدود ۳۸ میلیارد دلار بوده و میزان حجم تقاضا برای آن تقریبا ۱۰۶ میلیارد لیتر است. کشور آمریکا بزرگ‌ترین تولید کننده بیواتانول در جهان است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تا سال ۲۰۳۰ ارزش بازار بیواتانول به ۱۱۱ میلیارد دلار افزایش پیدا کند و حجم تقاضا نیز برای این محصول تا ۲۰۰ میلیارد لیتر برسد.

مواد اولیه تولید بیواتانول ذرت است که این محصول توسط وزارت جهاد کشاورزی تأمین می‌شود.

شایان ذکر است که شگستر با پذیره‌نویسی در بورس و جذب منابع مالی مورد نیاز از طریق بازار سرمایه، به اولین شرکت بورسی تبدیل خواهد شد که دو محصول جدید و پر‌تقاضا را تولید خواهد کرد. شگستر علاوه بر بیواتانول، کنجاله تخمیری نیز تولید می‌کند که به عنوان خوراک دام می‌تواند نقش مهمی در کاهش واردات این مادی مهم داشته باشد.

افتتاح بازار حرفه ای با پذیره نویسی شگستر

در این میان شرکت بورس تهران با راه‌اندازی بازاری جدید با نام بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای مقدمات ورود شرکت‌های جدید از صنایع متنوع و جذاب را فراهم کرده است. سهام گسترش سوخت سبز زاگرس به‌عنوان نخستین شرکت در این بازار عرضه می‌شود تا بورس تهران پس از ۱۴ سال از بازاری جدید و متفاوت رونمایی کند.

آنچه باید درباره پذیره نویسی شگستر بدانید

عرضه سهام شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس با نماد شگسترح از هشتم مهرماه سال ۱۴۰۲ انجام خواهد شد. قیمت هر سهم در زمان پذیره‌نویسی ۱,۵۱۴ ریال تعیین شده و برای شرکت در آن سقف و کفی از لحاظ نقدینگی مشخص نشده و همه افراد می‌توانند با هر میزان سرمایه، از طریق سامانه آنلاین کارگزاری ایساتیس پویا اقدام به خرید نماد این شرکت کنند. 

آیا نیاز به توضیحات بیشتر در خصوص خدمات ارائه شده در کارگزاری دارید؟

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.