جزئیات خبر

اعتبار معاملاتی در بورس چیست ؟

اعتبار معاملاتی در بورس چیست ؟
اعتبار معاملاتی در بورس چیست؟
اعتبار معاملاتی نوعی وام است که با منابع بانکی از طریق شرکت کارگزاری ایساتیس پویا در اختیار معامله‌گر قرار داده می‌شود تا به وسیله‌ی آن به انجام معاملات سهام در بورس بپردازد.

شرایط دریافت اعتبار معاملاتی چیست؟
در کارگزاری ایساتیس پویا ملاک برای خرید بصورت اعتباری ارزش پرتفوی و گردش حساب مشتری می باشد.  در حال حاضر ارزشگذاری پرتفوی مشتری بر اساس دستورالعمل خرید اعتباری به شرح زیر است:
 
جدول ضرایب ارزش تضمین
عنوان بازار سهم حق تقدم
بورس اوراق بهادار تهران اول و دوم 60% 48%
فرابورس ایران اول و دوم 60% 48%
  پایه زرد - %30 18% 14%
  پایه نارنجی - %20 12% 10%
  پایه قرمز 0% 0%
اوراق مشارکت،صکوک و انواع اوراق بدهی تمامی بازارها 80% -
صندوق های سرمایه گذاری بادرآمد ثابت تمامی بازارها 80% -
سایر صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله تمامی بازارها 60% -
صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله دراوراق بهادار مبتنی بر کالا تمامی بازارها 48% -
صندوق های سرمایه گذاری در املاک و مستغلات تمامی بازارها 36% -


نکته:
تکمیل قرارداد اعتباری بین مشتری و کارگزاری ایساتیس پویا قبل از اعطای اعتبار به مشتری الزامی می باشد.

مبلغ اعتبار معاملاتی در بورس چقدر است؟
حداکثر مبلغ اعتبار معاملاتی برای اشخاص حقیقی مطابق دستورالعمل سازمان بورس به مانده حساب تضمین مشتری است که کارگزاری به میزان منابع تامین شده، اعتبار معاملاتی برای هر مشتری را تعیین و تخصیص خواهد داد.

آیا امکان دریافت وجه به هنگام استفاده از اعتبار معاملاتی وجود دارد؟
  مبلغ حاصل از فروش ابتدا از بدهی تجاری مشتری کسر می‌گردد و سپس در صورتی که پس از فروش اوراق بهادار مزبور، نسبت بدهی تجاری مشتری به حساب تضمین وی از سقف ۳۰درصد تجاوز ننماید، مبلغ مزبور قابل پرداخت به مشتری می‌باشد. در خصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری ثبت شده نزد سازمان در صورتی که پس از فروش اوراق بهادار مزبور نسبت بدهی تجاری مشتری به حساب تضمین وی از سقف ۱۰۰ درصد تجاوز ننماید، مبلغ مزبور قابل پرداخت به مشتریان می‌باشد. لازم به ذکر می باشد که مشتری تا روز پرداخت وجه نباید از محل فروش سهام مجدد اقدام به خرید نماید.
 
ریسک های ناشی از اخذ اعتبار معاملاتی چیست؟
ریسک اعتباری را می توان همان ریسک عدم تسویه به دلیل عدم توانایی وام گیرنده در زمان مقرر دانست. به همین دلیل   توصیه می شود تنها افرادی که توانایی بالایی در زمینه معامله گری و سرمایه گذاری دارند و با ریسک های بازار آشنا هستند، اقدام به دریافت اعتبار معاملاتی نمایند. برخی از این ریسک ها عبارت اند از:
1-رسیک افزایش میزان زیان
 اعتبار معاملاتی هم می تواند باعث رشد سود سهامداران و هم افزایش ضرر آن ها شود؛ چراکه مقدار عددی یک زیان 10 درصدی برای سرمایه 100 میلیون تومانی بیشتر از سرمایه 50 میلیون تومانی است.
2-ریسک کمبود نقدینگی در تاریخ سررسید اعتبار
در مواقعی که شخص به هر دلیل در زمان مقرر قادر به تسویه اعتبار نباشد، کارگزار اختیار دارد بر اساس مفاد قرارداد خرید اعتباری سهام در اختیار او را به قیمت تابلو معاملاتی بازار بفروشد.
3- ریسک عدم پوشش هزینه
هنگامیکه از اعتبار معاملاتی استفاده می کنید، ممکن است نتوانید به بازدهی مورد انتظارتان دست یابید و در زمان تسویه، احتمالا مجبور شوید علاوه بر فروش سهام ، مبلغی را نیز  پرداخت نمایید.
4-عدم امکان تغییر کارگزار ناظر
پس از دریافت اعتبار، دارایی پرتفوی شما فریز می‌شود. فریز شدن بدین معناست که امکان تغییر کارگزار ناظر برای شما وجود نخواهد داشت.
5-محدودیت در درخواست وجه
به هنگام استفاده از اعتبار معاملاتی، محدودیت‌هایی در ثبت و انجام درخواست وجه به وجود می‌آید.
 
جهت تسلط کامل بر جزئیات خرید اعتباری، دستورالعمل خرید اعتباری اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران مصوب 1391/10/09 هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار  و مصوبه های بعدی آن را که در پایان این مقاله جهت دانلود قرارداده شده مطالعه نمایید.
 
آیا نیاز به توضیحات بیشتر در خصوص خدمات ارائه شده در کارگزاری دارید؟

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.